KRÓL: ścieżka dźwiękowa serialu autorstwa Atanasa Valkova dostępna w serwisach muzycznych!
Autor: Materiał Partnera
Muzyczna ilustracja świata, który już nie istnieje. Połączenie melodii żydowskich i brzmień charakterystycznych dla polskiej muzyki lat 30. Ścieżka dźwiękowa nowej superprodukcji CANAL+ ”KRÓL” dostępna jest już w najpopularniejszych muzycznych serwisach streamingowych. Na premierę czeka także limitowana edycja płyt winylowych.
Muzyka filmowa to ostatni szlif na gotowej produkcji. Ilustruje i podnosi emocje, w scenach serialu staje się osobną i niezbędną postacią. W ”KRÓLU” z odcinka na odcinek muzyka nabiera nie tylko nowego brzmienia czy rytmu, ale przede wszystkim znaczenia. Kompozytor, Atanas Valkov, w niebanalny sposób operuje melodią, tworząc tematy przewodnie wokół brzmień muzyki żydowskiej.
Główne tematy muzyczne serialu oparte są na charakterystycznym trytonie (znanym także pod znaczącym określeniem diabolus in musica), nadającym przekazowi głębszego charakteru emocjonalnego oraz podkreślającym wrażenie rozpadającego się świata bohaterów serialu.Ścieżka dźwiękowa do serialu ”KRÓL” to synergia żydowskich oraz słowiańskich brzmień w połączeniu z elementami sonorystycznymi muzyki współczesnej i minimalizmem muzyki ilustracyjnej. Oprócz klasycznych instrumentów Atanas Valkov sięga do nowoczesnej elektroniki, brzmień ambientowych oraz technik manipulowania dźwięku tzw. sound designu. Większość klasycznych i etnicznych instrumentów, takich jak fortepian, cytra, etniczne flety, duduk, cymbały oraz instrumenty perkusyjne i klawiszowe zostały nagrane osobiście przez kompozytora, który często wykorzystuje eksperymentalne techniki wydobycia dźwięku oraz nowego stroju instrumentów.
Soundtrack od 6 listopada jest dostępny w większości serwisów streamingowych, m.in. w wiodących - Amazon Music, Apple Music, Deezer, Spotify czy Tidal. Dostęp pod linkiem:
KRÓL: muzyka do serialu | Atanas Valkov
”KRÓL” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego to ośmioodcinkowa serialowa superprodukcja CANAL+, ekranizacja powieści Szczepana Twardocha o tym samym tytule. Premiera już dziś, 6 listopada na kanale CANAL+ PREMIUM oraz w nowej usłudze CANAL+ telewizja przez internet.
ATANAS VALKOVAtanas Valkov to polski kompozytor pochodzenia bułgarskiego, multiinstrumentalista i producent muzyczny. Zdobywca głównej nagrody 7. edycji Berlinale Score Competition, nominowany do European Talent Award w Kolonii. Skomponował m.in. muzykę do filmów w reżyserii Tomasza Bagińskiego („Legendy Polskie”, „Ambition’’), Andrzeja Wajdy („Zwięzła kronika czasu”) i Jana P. Matuszyńskiego („Deep Love”, „Ostatnia rodzina”, „Niebo”). We współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) stworzył album „Ambition”, upamiętniający historyczną misję Rosetta oraz lądowanie na komecie 67P/Churyumov-Gerasimenko. Twórca projektu „Transoriental” oraz producent i kompozytor platynowego albumu Kayah „Transoriental Orchestra”. Valkov w oryginalny sposób czerpie z różnych źródeł: folkloru, muzyki elektronicznej, wspólczesnej oraz jazzu. Odważnie łączy nowe technologie kreowania dźwięku, swobodnie poruszając się w wielu gatunkach muzycznych z zachowaniem własnej inwencji i wypowiedzi twórczej. Jego muzyka to zderzenie muzycznych światów na miarę XXI w. która doceniona została w Polsce, oraz na świecie.
W nagraniach udział wzięli:Atanas Valkov - fortepian, cytra, cymbały bęben obręczowy, duduk, flet tenorowy, instrumenty elektroniczne, instrumenty PerkusyjneMichał Dul - asystent kompozytora, edycja i przygotowanie warstw muzycznychAnna Karpowicz - flet poprzecznyPaweł Zalewski - Viola da Gamba, basowa i sopranowaWacław Zimpel - klarnetGwidon Cybulski - harfa afrykańska, wokaleMichał Stachyra - perkusjaDaniel Moński - instrumenty perkusyjneOrganizacja produkcji muzycznej soundtracku: IDMusicMiks i zgranie muzyki: Atanas Valkov, Michał DulNagrań muzycznych dokonano w studio kompozytora L.A.S
Urok dawnych dni, czyli wielki powrót mody lat 30. Czy styl międzywojnia jest dziś atrakcyjny?
Autor: Katarzyna Rapczyńska-Lubieńska
Niemal purytańskie długości i nadmiary materiału połączone z subtelnym, podkreślającym talię krojem i skrytymi rozcięciami, które nieoczekiwanie potrafią ujawnić zbyt wiele – stroje z lat 30. to funkcjonalność i ponadczasowy hołd złożony kobiecości. Patrząc na styl okresu międzywojennego, perfekcyjnie odtworzony w serialowej superprodukcji Canal + „KRÓL”, widzimy, że niektóre fasony wciąż są obecne w modzie. Noszone w latach 30. stroje wieczorowe, oficjalne, a nawet codzienne zachwycają także dziś.
Choć zabrzmi to paradoksalnie, moda to nie tylko stroje. Jest ona odbiciem swoich czasów, świadectwem ówczesnych nastrojów, kultury, przemian społecznych. Odchodzi wraz poczuciem znużenia epoką, ale potem powraca na fali nostalgii, staje się elementem łączącym przeszłość i współczesność.
Między koronką a stylem chłopczycy
Już na początki XX wieku, w epoce edwardiańskiej można było dostrzec, że idzie nowe –zaczęto uwzględniać potrzeby niższych klas społecznych i nastąpił rozwój kultury masowej – w tym sportu, kobiety stały się bardziej wyzwolone. Głos pokoleń burżuazji z jej skłonnością do konserwatyzmu nie był już tak znaczący, jak w XIX w. Jej miejsce zajęły środowiska związane z finansjerą. Szybki sukces wprowadzał na salony świeżą krew. Ludzi drapieżnych, nowoczesnych i często pozbawionych obyczajowych ograniczeń. Kobiety zrzucały gorsety, dosłownie i przenośni, a ich pole działalności w coraz mniejszym stopniu ograniczone było do roli pani domu. Ogromny wpływ na transformację ubioru miała I wojna światowa. Kobiety przejmując zadania, którymi do tej pory zajmowali się mężczyźni, przejmowały też ich styl. Odkryły odzież praktyczną i przystosowaną do warunków pracy. Zafascynowane sportem, jazzem i dynamicznym tańcem, zaczęły szukać ubioru, który byłby elegancki i jednocześnie wygodny.
TW latach 20. moda przestała nawiązywać do belle époque z przełomu wieków. Wylansowano tzw. styl "chłopczycy". Kobiety ścięły włosy, a swą uwagę skierowały na męskie stroje w damskim wydaniu. Obniżono talię, skrócono spódnice i zrezygnowano z gorsetów. Wieczorowe suknie miały luźny krój i obniżony stan, zyskały koralikowe obszycia, zakładano je przez głowę. Zniknęła odwieczna koronka, niemodna stała się bogato zdobiona biżuteria, dostojne nakrycia głowy. W ich miejsce pojawiły się ascetyczne perły, kapelusze-klosze z gładkiego filcu i opaski z pojedynczym piórem.
W 1929 r. doszło do wielkiego kryzysu gospodarczego, w wyniku którego świat mody zmuszony był sięgnąć po tańsze materiały i technologie. Wielu paryskich i amerykańskich krawców straciło klientelę. Zyskali przemysłowcy o niekonwencjonalnym podejściu to modowego biznesu. Odkryto potencjał masowej produkcji i handlu wysyłkowego. Kobiety bowiem nadal oczekiwały modnych kreacji, tyle że za niższą cenę. W świecie mody nadeszła kolejna zmiana, w totalnej opozycji wobec dotychczasowego stylu. Jej nieformalnymi przedstawicielkami były trzy francuskie projektantki – Madeleine Vionnet, która jako pierwsza wprowadziła ukośne cięcie, Jeanne Lanvin, znana z niepowtarzalnych haftów, oraz Coco Chanel i jej- cenione do dziś- eleganckie kostiumy z miękkiego dżerseju. To właśnie Vionnet, Lanvin i Chanel sprawiły, że moda w latach 30. stała się "kobieca": powabna, funkcjonalna i zmysłowa.
Futro, garsonka i … nylonowe eksperymenty
Na co dzień kobiety nosiły garsonki z poszerzonymi poduszkami na ramionach, przypominające męską marynarkę. Obowiązkowym elementem były wcięcie w talii i wąska spódnica z zaprasowanymi fałdami. Mieliśmy także powrót do długich sukienek z odkrytymi ramionami, inspirowanymi stylem Dalekiego Wschodu. Ich ozdobę stanowił proste naszyjniki z cennych pereł lub futrzana etola. Panowie nosili dwurzędowe marynarki i szerokie spodnie, które nie krępowały ruchów. Modę dyktowały światowej sławy hollywoodzkie gwiazdy, takie jak Marlene Dietrich, Mae West, Clark Gable czy Fred Astaire.
Jednym z najpopularniejszych domów mody w Paryżu był ten należący do Elsy Schiaparelli. Z kolei w Warszawie najbardziej znanym luksusowym sklepem i pracownią krawiecką był działający do roku 1936, Dom Mody Bogusława Herse, przy ul. Marszałkowskiej 150. Organizowano w nim ważne wydarzenia kulturalne, w których uczestniczyła sama prezydentowa Mościcka. To właśnie tam toczyła się akcja przedwojennej komedii "Jego ekscelencja subiekt" z Eugeniuszem Bodo w roli głównej. W ubraniach od Hersego chodziła cała ówczesna śmietanka towarzyska – politycy, arystokraci, piosenkarze i aktorzy, m.in. Hanka Ordonówna oraz małżonka prezydenta RP. Rok przed wydarzeniami o których opowiada serial „KRÓL” firma Bogusława Hersego musiała zaprzestać działalności, oddając klientelę takim firmom jak Dom Towarowy Braci Jabłkowskich, gdzie niższą jakość i masową powtarzalność oferty rekompensowały niższe ceny.
Wobec kryzysu gospodarczego i związanej z nim konieczności obniżania cen, w latach 30. zaczęto zwracać uwagę na tkaniny sztuczne. To właśnie wtedy rozpoczęto eksperymenty, które pod koniec dekady pozwoliły stworzyć pierwsze wyroby z nylonu, w latach 40 nylonowe pończochy, by wreszcie, w latach 50. dać światu rajstopy, które stały się jednym z symboli współczesności. Większa część polskich kobiet i mężczyzn szukała bowiem oszczędności i tańszych ubrań. Dużym powodzeniem cieszyły się perkale, dżerseje, różnego rodzaju dzianiny. Doceniono gotowe wyroby, których nie trzeba było zamawiać u krawca. Nadal jednak oczekiwano, by stroje miały styl i charakter. Projektanci odpowiadając na potrzeby społeczeństwa, lansowali materiały skórzane, wełnianą kratę, wzory kwiatowe, plisy, a nawet motywy zwierzęce. Nie trudno zaważyć, że wiele pomysłów z tamtego okresu do dziś inspiruje świat mody.
Styl retro we współczesnej garderobie
6 listopada na antenie CANAL+ będziemy mieli okazję zobaczyć pierwszy odcinek serialowej superprodukcji "KRÓL", której akcja toczy się w Warszawie, w 1937 r. Osią filmu są gangsterskie porachunki i dramatyczne wydarzenia politycznych tamtej epoki, ale jego tłem- fascynujący świat międzywojennej Warszawy: luksusowe samochody, piękne i eleganckie kobiety, fascynujący mężczyźni oraz niezwykła moda lat 30. To pierwsza w Polsce serialowa produkcja, w której tak bardzo zadbano o każdy, nawet najmniejszy detal. Począwszy od scenografii, dzięki której zobaczymy legendarne miejsca, których już niema, a kończąc na kostiumach, ubraniach, biżuterii i dodatkach.
W "KRÓLU" będzie można oglądać zjawiskowe, kobiece suknie balowe oraz codzienne stroje eleganckich Warszawianek. Silnych mężczyzn w stylowych kapeluszach, długich płaszczach i szykownych garniturach, które z uwagi na uniwersalny krój, trudno zamknąć w konkretnych ramach czasowych. Tak jak historia zdaje się zataczać koło, tak i moda ukazuje tu swój ponadczasowy charakter. Tak jak hollywoodzkim przykładem kooperacji świata mody i filmu może być współpraca The Brooks Brothers z twórcami filmu "Wielki Gatsby" czy kolekcja Ralpha Laurena zrealizowana specjalnie na potrzeby serialu "Downton Abbey", fascynacja „KRÓLEM” i stylem lat 30. stała się pretekstem do stworzenia niezwykłej kolekcji Answear.LAB KRÓL.
Ta limitowana kolekcja składa się z blisko 100 modeli ubrań, w tym ponad 20 pełnych damskich stylizacji i 3 męskich. Kolekcja Answear.LAB, czerpiąca z estetyki serialu "KRÓL", podkreśla wyzwoloną naturę kobiet i odwagę mężczyzn. Znajdziemy tam m.in. suknie z jedwabiu, wełniane płaszcze, a także szalenie modną w tym roku skórę z lyocelem oraz terylenem z recyklingu. Uzupełnieniem całości są charakterystyczne dla lat 30. rękawiczki, jedwabne apaszki oraz torebki, z których większość została uszyta w Polsce. Premierze serialu towarzyszy sesja ilustrującą całość kolekcji, którą zrealizowano m.in. w dawnym żydowskim domu modlitwy, gdzie dziś mieści się restauracja. Autorką zdjęć jest Marta Wojtal, a jedną z modelek - Lena Góra, która w "KRÓLU" wcieliła się postać Anny Ziembińskiej. Kolekcja ubrań dostępna jest na stronie Answear.com.
Miasto grzechu. Życie przestępcze w przedwojennej Warszawie
Autor: Agnieszka Małgorzata Adamska
Przemoc, rabunki, narkotyki, porachunki gangsterskie i wszechobecna prostytucja. Warszawa lat 30. to nie tylko nowoczesne miasto, w którym kwitła nauka i kultura, ale także istne gniazdo przestępczości. Wraz z serialową superprodukcją Canal + „KRÓL” odkrywamy grzechy i mroczne sekrety przedwojennej stolicy.
Dwudziestolecie międzywojenne w wielu wspomnieniach jawi się jako krótki, choć wspaniały okres w dziejach Polski. Warszawę lat 30. kojarzymy głównie z dynamicznym rozwojem, nowoczesnością i dostatkiem, a także bujnym życiem towarzyskim stołecznych elit i ludzi sukcesu. Wytworne lokale, w których celebrowano wolność i radość życia, huczne bale, teatry wystawiające najlepsze sztuki epoki, kabarety muzyczne i satyryczne, zachwycające rewie – tak często przedstawiają tę epokę pisarze i filmowcy. W rzeczywistości międzywojnie miało także mroczne strony. Radość z odzyskanej niepodległości skutecznie mąci wszechobecna bieda, a także atmosfera wrogości, niepokoju i wzajemnych napięć pomiędzy polskim obywatelam. Konflikty na tle materialnym, politycznym i rasowym dolewają oliwy do ognia, a dodatkowo w powietrzu unosi się widmo kolejnej wojny.
Walki na ringu, porachunki na ulicy
Przedwojenna Warszawa epoki „KRÓLA” jest podzielona. Majątkowo, etnicznie i religijnie. To miasto biedy i bogactwa, ludzi sukcesu i przegranych. Polaków, Żydów, piłsudczyków i endeków, skrajnej prawicy i radykalnej lewicy. W latach 30. te podziały były niezwykle ostre. Na ulicach co rusz ścierały się agresywne, bezwzględne oddziały i milicje. Swoich bojówkarzy mieli nacjonaliści, socjaliści, związkowcy, a nawet Żydzi. Wszystkie te bandy mają swoich zwolenników, którzy kibicują ich poczynaniom zarówno na demonstracjach jak i w mrocznych zaułkach miasta, gdzie kastetem i nożem rozwiązuje się zawiłe spory ideologiczne. Nienawiść pobratymczą dostrzec można nawet na ringu bokserskim, gdzie zwolennicy różnych opcji politycznych mając własne kluby sportowe, z nieskrywaną radością wybijają sobie zęby i miażdżą nosy.
"KRÓL" - nowy serial CANAL+ | wywiad z Barbarą Jonak
Szczęśliwa, rozbawiona stolica to obrazek ukazujący zaledwie część rzeczywistości tamtych czasów. Ta druga, mniej optymistyczna część to dojmująca bieda gorszych dzielnic, wszechobecne burdele, brudne meliny, pobicia i morderstwa z zimną krwią. Dla wielu osób z nizin społecznych działalność przestępcza była nie tylko sposobem na życie, ale także jedyną szansą przetrwania w mocno spolaryzowanej i bezwzględnej Warszawie. Systematyczne polityczne zamieszki oraz krwawe i często tragiczne w skutkach walki o pieniądze i wpływy na stołecznych ulicach utwierdzały mieszkańców miasta w przekonaniu, że politycy i funkcjonariusze policji zupełnie nie panują nad sytuacją. Rosło przekonanie, że realną władzę w mieście sprawują polityczni awanturnicy i niebezpieczne grupy przestępcze. To owocowało kryzysem demokracji i sporą społeczną akceptacją dla rozwiązań autorytarnych.
Serial KRÓL
Serial KRÓL
Serial KRÓL
Serial KRÓL
Haracze i egzekucje i białe złoto
Przedwojenne gangi Warszawy utrzymywały się z kradzieży, napadów rabunkowych i oszustw. Przestępcy z darem perspektywicznego myślenia zaczęli też dostrzegać potencjał tkwiący handlu narkotykami (szczególnie relatywnie tanią kokainą, nazywaną wówczas "białym złotem" po która coraz chętniej sięgała klasa średnia). W latach 30. podstawowym dochodem stołecznych gangsterów pozostawały jednak haracze pobierane od właścicieli sklepów i drobnych przedsiębiorstw. Osoby prowadzące interesy na terytorium zarządzanym przez bandytów były zmuszane do uiszczania comiesięcznych opłat, rodzaju podatku od prowadzonej działalności. Kwoty te były czasem tak wysokie, że przedsiębiorcom ledwo starczało na życie. Zastraszeni i terroryzowani ludzie w obawie o własne życie i bezpieczeństwo najbliższych, najczęściej godzili się na narzucone warunki. Nieliczni buntownicy za swój sprzeciw musieli zapłacić bardzo wysoką cenę. Pobicia, a niekiedy bestialskie zabójstwa miały być dla innych przestrogą i nauczyć warszawiaków posłuszeństwa.
Kobiety pracujące i przedwojenne domy publiczne
Życie warszawskiego półświatka koncentrowało się w podrzędnych barach, tanich spelunach i różnej klasy burdelach, gdzie gangsterzy odbywali narady i bawili się po pracowitym dniu. Tam załatwiali interesy i zażywali uciech, racząc się trunkami i korzystając z usług zatrudnionych dziewcząt. Choć prostytucję i działalność domów publicznych głośno potępiano, walka z nierządem prowadzona była bez specjalnych sukcesów. Zbyt wielu było chętnych do zabaw z paniami nie najcięższych obyczajów.
Klientami stołecznych kurtyzan byli nie tylko przestępcy, ale wielu szacownych warszawiaków. Lupanary odwiedzali politycy z rządu i opozycji, oficerowie i urzędnicy, przemysłowcy i robotnicy, ludzie uchodzący na co dzień za przyzwoitych i statecznych obywateli. Zależnie od grubości portfela- w luksusowych świątyniach rozpusty lub ciemnych bramach i zaułkach szukali chwili zapomnienia bogaci i biedni. Trzeba zaznaczyć, że o ile uliczne prostytutki najczęściej żyły w nędzy, to przedwojenne burdele były doskonale prosperującym biznesem, prowadzonym najczęściej przez weteranki zawodu, które dbały o jakość usług i komfort klientów. W serialu "KRÓL" udało się odtworzyć jeden z najbardziej znanych i luksusowych burdeli przedwojennej Warszawy, który w kamienicy na rogu ulic Piusa XI (dziś Piękna) i Koszykowej prowadziła charyzmatyczna burdelmama Ryfka Kij. W serialu CANAL + lokal pełni rolę bazy i schronienia dla gangu Kuma Kaplicy.
W nowej produkcji opartej na bestsellerowej powieści Szczepana Twardocha odkryjemy więcej mrocznych sekretów podziemnego świata przedwojennej Warszawy. Premiera serialu "KRÓL" już w listopadzie w CANAL+.
Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby
w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących:
Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.